Wednesday, October 31, 2007

PUNCA NEGARA HADAPI PENINGKATAN KANSER

Punca negara hadapi peningkatan kanser -- China: Kimia, pencemaran serius
BEIJING 21 Mei – Pencemaran dan penggunaan bahan kimia secara berlebihan dalam makanan disahkan sebagai penyumbang utama kepada peningkatan bilangan pesakit kanser di negara ini.
Akhbar China Daily hari ini melaporkan, kanser adalah penyakit yang membawa maut di kawasan bandar dan luar bandar tahun lalu, merujuk kepada kajian Kementerian Kesihatan baru-baru ini.
Menurut statistik kementerian itu, penyakit tersebut sudah menjadi pembunuh nombor satu di negara ini sejak tahun 2002 tetapi angkanya kini meningkat ke tahap yang membimbangkan.
Kajian yang dibuat di 30 buah bandar dan 78 daerah itu mendapati kematian akibat kanser meningkat 19 peratus di kawasan bandar dan 23 peratus di kawasan luar bandar.
“Sebab utama peningkatan kes kanser adalah pencemaran alam sekitar, air dan udara yang semakin meruncing hari ini,” kata akhbar itu memetik kenyataan pakar kanser dari Akademi Sains Perubatan China, Chen Zhizou.
“Kebanyakan kawasan perindustrian di bina berdekatan sungai, jadi mereka dengan mudah membuang sisa ke dalam sungai sekali gus mencemarkan air serta menjejaskan tanah serta hasil pertanian,” katanya.
Kata beliau lagi, penggunaan baja dan racun perosak yang berlebihan juga mencemarkan sumber air bawah tanah, manakala petani dan penternak menggunakan bahan perangsang berbahaya untuk mempercepatkan hasil.
Pencemaran udara adalah penyebab utama kanser hati, kata laporan itu.
“Peningkatan kadar kematian akibat kanser berlaku di kawasan di mana alam sekitarnya tercemar dengan teruk,” kata kenyataan itu.
– AFP

No comments: