Saturday, August 18, 2007

Envo-Cyper: Racun serangga berasas bahan sawit pertama di dunia

Oleh Dr Ismail Ab Raman

Bagi dapatkan kualiti produk pertanian lebih baik bahan agrokimia perlu bagi mengekalkan penghasilan bahan makanan dan serat bermutu tinggiBahagian Kemajuan Teknologi Oleokimia, Lembaga Minyak Sawit MalaysiaKERAJAAN Malaysia menekankan perlunya revolusi dalam aktiviti pertanian negara dengan cara penggunaan teknologi baru dan ‘ICT’ bagi memperoleh hasil dan kualiti produk pertanian yang lebih baik. Kajian menunjukkan bahawa penggunaan bahan agrokimia seperti racun serangga dapat meningkatkan hasil bahan pertanian dan perladangan antara 20 peratus hingga 50 peratus.

Oleh itu, bahan agrokimia adalah amat perlu bagi mengekalkan penghasilan bahan makanan dan serat yang bermutu tinggi. Anggaran 20 peratus dari pasaran racun makhluk perosak di Malaysia adalah jenis racun serangga, di mana hampir 50 peratus daripada jumlah itu adalah racun serangga berasaskan bahan pelarut dari petroleum, juga dipanggil racun serangga pekat teremulsi (EC).


Bagaimanapun, pelarut terbitan petroleum menyebabkan masalah kesihatan seperti kegatalan dan radang kulit dan mata kepada pekerja di kilang pengeluaran bahan agrokimia dan di ladang pertanian (rajah 1).Ramai pekerja di sektor pertanian pada masa kini lebih peka kepada keselamatan dan keselesaan mereka di dalam mengendalikan bahan kimia pertanian seperti penggunaan racun serangga berasaskan emulsi minyak dalam air (EW) berbanding jenis pekat teremulsi (EC). Kajian telah menunjukkan formulasi jenis EW mempunyai banyak kelebihan berbanding formulasi jenis EC seperti:


# Formulasi berasaskan air, jadi kurang masalah kesihatan kepada pekerja.
# Tiada masalah kelayuan (fitotoksik) kepada daun atau pokok tanaman.
# Produk yang lebih murah atau setanding dengan produk EC.
# Bahan oleokimia terbitan minyak sawit dalam produk EW pula mempunyai ciri-ciri mesra alam, mudah terurai, tidak mudah terbakar, dan kurang menyebabkan masalah kesihatan kepada pengguna.

Pada 2000, Dr Ismail Ab Raman, Pegawai Penyelidik Kanan dari Bahagian Kemajuan Teknologi Olekimia, MPOB mengambil inisiatif menjalankan kajian penggunaan bahan sawit dalam penghasilan racun serangga emulsi minyak dalam air (EW) (rajah 2). Projek ini mendapat sokongan penuh dari Syarikat Pengeluar Tempatan bahan oleokimia terbitan minyak sawit.

Ujian bioefikasi peringkat makmal ke atas serangga perosak tropika menunjukkan racun serangga EW menunjukkan prestasi setanding dengan racun serangga komersial EC bagi mengawal serangga perosak itu.

Kerjasama antara MPOB - Imaspro Resources Sdn Bhd

Teknologi penghasilan racun serangga EW dipamerkan di Pameran Pemindahan Teknologi, MPOB pada 2004 dan mendapat perhatian daripada beberapa syarikat pengeluar bahan agrokimia tempatan.

Pada 2005, Syarikat Imaspro Resources Sdn Bhd membuat beberapa perbincangan untuk proses pemindahan teknologi ini. Perjanjian ditandatangani di Seminar Pemindahan Teknologi MPOB, 27 Jun 2006 bagi Pemindahan Teknologi Produk `Palm EW-Cypermethrin 5.5 %' (skala makmal) kepada Imaspro Resources Sdn Bhd dan di serahkan kepada anak Syarikatnya, Imaspro Biotech Sdn Bhd untuk tujuan pengkomersilan.

Daripada perjanjian itu, MPOB-Imaspro Biotech Sdn Bhd bersetuju menjalankan aktiviti penyelidikan lanjutan seperti:


# Menjalankan kajian ladang penggunaan ‘Palm EW-Cypermethrin 5.5%' bagi menentukan keberkesanan produk EW dalam mengawal serangga perosak seperti kumbang badak dan kesan fitotok-sisitinya ke atas pokok kelapa sawit muda (rajah 3).
# Menjana perubahan proses teknologi produk hak milik MPOB (skala makmal) kepada skala ‘pilot plant’ dan mengoptimakan parameter-parameter proses pengeluaran dan kawalan mutu.
Mengumpul dan menyediakan data pendaftaran produk itu dengan Lembaga Makhluk Perosak Malaysia.
# Mencipta atau mengadaptasi dan melabur bagi pembuatan reaktor pemprosesan untuk pengeluaran skala komersil, dan seterusnya proses memasarkan produk tersebut.

Kajian ladang selama lapan bulan mendapati racun serangga EW-cypermethrin berasaskan bahan oleokimia terbitan minyak sawit menunjukkan kesan setanding atau lebih baik berbanding racun serangga komersial di dalam mengawal kerosakan pokok kelapa sawit oleh kumbang badak dan serangga perosak lain.

Produk racun serangga EW-cypermethrin 5.5 %(w/w) didaftarkan di Lembaga Racun Makhluk Perosak Malaysia oleh Imaspro Biotech Sdn Bhd dan diberi nama komersial sebagai 'ENVO-CYPER'

Produk ini dilancarkan secara rasmi sempena hari Seminar Pemindahan Teknologi MPOB pada 18 Jun 2007. Syarikat Imaspro Biotech Sdn Bhd mensasarkan sebanyak 20 peratus daripada pasaran racun serangga jenis cypermethrin di Malaysia bagi tahun pertama pengeluaran produk ENVO-CYPER (StarBiz, 20 Jun 2007).

No comments: